Vad är pay and jump?

Jag har ridit en del pay and jumper (förkortar det p&j) men jag antar att alla som läser min blogg inte vet vad det är så nu kommer jag förklara.

p&j är tävlingsträning. Det är som en tävling med speaker och banhoppning, framridning och sånt är lika som en riktig tävling. Skillnaden är att man får rida tills man är klar. Man kan vägra hur många gånger som hellst utan att bli utesluten och man får alltid rida klart. Om det inte går bra när du rider banan så kommer det en ansvarig (som i upk är en ridlärare) och hjälper till.

Man får heller inte ta tid eller räkna fel och skriva en resultatslista, utan det ska vara som en tävling utan press. Man delar heller inte ut rosetter, men det finns i upk som man kan köpa om man blir felfri.
Man kommer inte alltid till en p&j för att man är redo att tävla, utan man kanske är med för att prova hur det går eller miljöträna hästen. Men såklart kommer de som tävlar mycket också till en p&j.

Jag vet inte om jag glömt något, men du får gärna kommentera om du vet att det är något jag glömt ta upp. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0