Skillnad på små djur och stora djur?

Jag har funderat lite på varför det är så olika på stora och små djur. Jag menar, vi dödar myggor och flugor varje dag utan att någon bryr sig, men när vi dödar hundar och hästar kommer det i tidningen och alla hatar människan som gjorde det.

Ska jag vara ärlig så är jag likadan. När mina fiskar dör så bryr jag mig inte! Vi spolar ner dom i toaletten och sen är det inget mer med det. Jag skulle förmodligen inte ens bli ledsen när mitt marsvin dör. Men när Nemo dör, då kommer det bli katastrof!!! När Wacce försvann blev det katastrof (och det är det fortfarande).

Varför är det så?
Jag kommer inte på något bra svar på frågan förutom att jag kommit närmre Nemo än Freddi (vårat marsvin). Men om det är en häst som vi inte ens känner och läser i tidningen att någon misshandlar en häst blir vi (nästan alla) förbannade.

Men labbråttor då? Är dom inte lika mycket värda som hästar?
Om jag skulle misshandla Freddi och skrev det på fb tror inte jag att många skulle reagera, men om jag däremot misshandlar Nemo och skriver det kommer alla hata mig.

Varför är det så?
Har ni något svar på frågan, kommentera så jag kan få det klart för mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0