Klona sitt husdjur

Man får behålla ett likadant djur som innan vilket förmodligen är därför man klonar sitt djur, men kommer djuret verkligen ha samma personlighet? Jag kan tycka att det är djurets personlighet man gillar och inte utseendet och alla individer är olika trotts kloning (omgivningen och uppfödningen formar individen, det är inte bara DNA:t och generna som talar om hur individen ska bete sig och röra sig) vilket gör att djuret i alla fall inte kommer bli densamma.

Jag kan även tycka att det är synd om djuren. Att djuren ska få missfall eller förtidig död är inte rättvist. Om man gillar sitt djur så mycket borde man låta det få leva sitt liv till ända. Det är livets stora cirkel, födas, leva, dö… När du föds är det din tur att leva, sen när du levt klart är det dags att lämna världen och låta någon annan få ta din plats. Att du då ska få leva om ditt liv i en annan identisk kropp för att du är klonad gör att vi bryter denna cirkel. Varför kan vi inte hålla saker naturligt?

Jag hittade en artikel som handlade om en familj som klonat sin hund för att dom älskade hunden så mycket. Dock är organisationen Humane Society i USA emot detta. Dom säger att det redan finns alldeles för mycket husdjur och därmed har kloning av husdjur inget socialt värde. Såhär skriver organisationen på sin hemsida: ”Kloning kan bara kopiera DNA men inte fastställa de fysiska attributen eller personligheten.” Precis det jag var inne på här ovan. (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11632540.ab)

Istället för att tro att man kan trolla bort döden genom att lägga massa pengar på att klona så tycker jag att man ska lägga pengar på att förhindra sjukdomar och andra nödvändiga saker i livet. Som sagt så dör alla levande varelser, det är naturligt och så ska det få vara. Istället för att lägga massa pengar på att klona sitt favorithusdjur kan man väl se till så det bli mindre fattigdom världen, eller försöka bota cancer, eller varför inte lägga pengar på sitt djur som man har och se till så det får leva till ända och må bra under tiden den lever.

Att ta celler från ett vuxet djur och sätter in dom i en surrogatmamma så kommer den nya varelsen inte vara en valp när den föds och den är därför dom dör så tidigt. Det är klart att den nya varelsen kommer se ut som en valp, men den kommer ha vuxna celler i sig och börja sitt liv mera utvecklat än vad det skulle ha varit om den hade födds naturligt. Den nya varelsen kommer ha egenskaper och tänkande som en vuxen och därmed inte börja från början med sitt liv. Den kommer att åldras ovanligt snabbt.


Va tycker du om att klona husdjur?


Kommentarer
Postat av: Susanna

Håller med att det känns konstigt att ersätta det. Det är ju fortfarande inte samma djur. Jag skulle ju inte känna mig jätteglad ifall jag skulle bli svårt sjuk och mina föräldrar skulle säga "men det är ingen fara, vi klonar henne så blir det ju ingen skillnad", det skulle ju kännas lite... skumt!

2013-04-13 @ 19:23:19
URL: http://suslife.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0