Mål för mig och Nemo 2013

Börjar träna agility mer regelbundet
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag inte orkat sätta mig på bussen och ta mig till agilityn och pappa kan inte alltid skjutsa. Men förhoppningsvis får jag körkort till sommaren och kan då ta bilen till agilityn vilket betyder att vi kommer kunna träna mera. Nemo tycker det är jätte kul och så är det bra träning för både hans huvud och kropp.

Få upp Nemos kondition
Eftersom jag själv vill få upp konditionen och ska börja springa mer regelbundet så hade jag tänkt ta med Nemo på springturerna. Det är bra för hans hälsa och så behöver han bli av med lite energi. Förra året cyklade jag med honom, men det var ett tag sen sist då snön kom och det blev kallt.

Få upp honom i vikt
Inte så mycket att skriva om det, helt enkelt att han ska gå upp något kilo. Låter kanske lite för er, men något kilo är ganska mycket för en varelse som endast väger 2,5 kg i dagsläget.

Utveckla "sidan"
Att han ska förstå att när jag säger "sidan" ska han gå bredvid mig tills jag säger "varsegod" både med och utan koppel. Nu går han vid min sida ibland, men endast när jag har godis eller om han är taggad på att träna. Ibland vet han inte ens vad han ska göra så han gör massa andra tricks för att chansa på att jag vill att han ska göra något av de tricksen och därav få lek/godis. Målet är alltså att klargöra för honom vad han ska göra när jag säger sidan.

Få honom att inte gå så långt bort utan koppel
Ibland när jag har honom lös ute så kan han springa långt ifrån mig. Han springer inte bort, men ibland springer han så långt så jag inte ser honom, dock kommer han alltid tillbaka efter bara några sekunder/någon minut. Även fast han kommer tillbaka så är detta ett problem om det finns mycket cyklar eller andra hundar i närheten. Denna går lite ihop med ovanstående men ändå inte. Jag har inga krav att han alltid ska gå vid min sida, ibland när han är lös får han springa som han vill, men jag vill gärna ändå ha koll på honom. Målet är alltså att få bättre koll på honom när han är lös och få honom springa vart han vill men lite närmre mig.

Fortsätta träna inkallning
Inkallningen går riktigt riktigt bra vissa dagar och vissa dagar går det inte alls.. Lite som jag skrev ovan under rubriken "utveckla sidan" så ska jag klargöra för honom vad jag vill och få honom att alltid vilja kommer när jag ropar oavsett vad som finns i närheten.

Detta är några av målen jag och Nemo har 2013. Jag kommer uppdatera under resans gång, hur jag tränar detta och hur det går. Hoppas ni gillar det :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0