Mot- och framgångar är viktiga

Jag har skrivit om det här ämnet förut med tycker det är otroligt viktigt så tar upp det igen. Här kan ni läsa om mig och hästarna jag tävlat med mot- och framgång. Jag kommer i denna text ta mig själv som exempel för att det är lättast att förklara då.

Något jag aldrig kommer att förstå är hur människor kan sälja sina hästar för att det inte bra för dom i träningen/på tävling. Varför ta det lätta vägen - sälja och köpa en ny, istället för att fortsätta kämpa och ha ett mål. Jag tror att en häst som inte går över en bom vissa dagar, kan hoppa 1 meter. Det tror jag på för att jag själv varit med om det.

Jag rider Barchello rätt ofta som ni som följt mig ett tag redan vet. Barichello är en ridskolehäst som är lite osäker i hoppningen. Han går med i allt från nybörjargrupper till avancerade grupper. I nybörjargrupperna går han knappt över en bom på marken lite beoende på dag, men han skulle max hoppa 50 med nybörjarelever. Medan med de duktigare eleverna kan han också stanna på en bom beroende på dag, men också kan han hoppa 1 meter med de duktigare.



Alltså, att sälja hästen och köpa en ny kommer hjälpa då om vi nu säger att jag är nybörjaren och äger Barichello och vi stannar på varenda hinder och kommer inte ens fram till bommarna. Om jag då säljer honom och köper en ny häst som är säkrare i hoppningen kommer det förmodligen gå bättre och jag kommer bli en bättre ryttare snabbt, att komma över hindret med den nya hästen kanske tar 2 dagar och att lära mig hoppa kommer ta ett halvår kanske. Men om jag behåller Barichello och lär känna honom och får honom att lita på mig så kommer han en dag att hoppa med mig och han kommer inte vara feg längre. Allt som behövs för Barichello är en trygg ryttare som inte ger upp. När han väl börjat lita på mig och fått göra allt i sin takt kan jag lova att jag är en bättre och förståndigare ryttare som kan lösa det när hästen hoppar. Det kanske tar 1 år för Barichello att börja lita på mig och 3 år att lära mig hoppa - betydligt längre tid alltså, men den tiden tror jag det är värt att lägga ner på det.

Och så rider man ju för att det är kul (förhoppningsvis) och INTE för att bli bäst. Visst är det kul att vara bäst och vinna, det kan jag hålla med om. Men man måste även tänka på djurets bästa och låta det ta tid. När Barichello sen litar på mig så kommer vi förmodligen ha ett bättre band än han skulle haft med en duktig ryttare. Jag säger inte att det är så men kanske. Med tanke på att den duktigare ryttaren bara kan hoppa upp och styra mot hindret, hålla om med benen och använda spöt skulle han förmodligen hoppa, medan nybörjaren skulle hoppa upp och inte veta vad som krävs och eftersom det inte går att hoppa med Barichello skulle nybörjaren struntat ii att hoppa och bara ridit dressyr för att lära känna hästen först. (Såklart gör inte alla så, men det är ett förslag). Sen skulle den duktigare ryttare såklart också kunna få bättre band med Barichello än nybörjaren.



Det finns ännu en till anledning till att inte sälja hästen när det inte går och det är självförtroendet. Man kanske får jätte dåligt självförtroende när det inte funkar, men sen när det väl funkar och Barichello väl hoppar så kommer både hästen och ryttaren bli jätte nöjda!

Och sist men ansolut inte minst, det viktiga är att ha kul och leka fram allt. Jag tror att Barichello skulle trivas med en nybörjare som ägare. :)

Alltså, de svåra/osäkra hästarna (eller djuren överlag) trivs, tror jag, inte alltid bäst med en duktig ryttare. Så länge ryttaren är säker i sig själv och har kul med djuret tror jag djuret mår bra oavsett hur duktig du är. :)

Kom lite ifrån ämnet.. Men fråga om det blev snurrigt :) La in lite bilder på mig och Barichello så blev det lite roligare ;)

Kommentarer
Postat av: Emelie Petersson

Livet är fyllt av motgångar och framgångar. Det viktiga är att lära sig av dem båda ;-) Finna bilder!

Svar: Absolut :) Tack så jätte mycket!
Matilda Schenning

2013-03-10 @ 13:14:44
URL: http://syrum.blogg.se/
Postat av: Maolion

Bra skrivet :)
Fina bilder oxå!

Svar: Tack, va kul att du uppskatta inlägget :)
Matilda Schenning

2013-03-10 @ 13:27:16
URL: http://maolions.blogg.se/
Postat av: alexandra

håller helt med dig

Svar: Kul att höra :)
Matilda Schenning

2013-03-10 @ 13:31:46
URL: http://alexandrawilmis.blogg.se
Postat av: △ ida.

så söta bilder!

Svar: Tack så mycket :)
Matilda Schenning

2013-03-10 @ 22:56:35
URL: http://prinsesc.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0