Fördomar

fördomar är något som finns hos alla människor. När du börjar ny klass tänker du säkert "gud vad sur hon är" eller "han är ju jätte otrevlig" osv. Men varför gör vi det egentligen? Jag har precis som alla andra också fördomar och har alltid haft. Jag blir vän med dom jag dras till och tror på vid första ögonkastet. Men det betyder inte att jag inte gillar de de som jag har fördomar mot när jag väl blivit vän med dom.

jag minns när jag började 7:an och tittade på en tjej i klassen och tänkte "henne ska jag bli vän med" helt enkelt för att hon tilltalade mig. Jag blev vän med henne, men egentligen passade vi inte alls så jättebra trotts att vi blev ganska bra kompisar, men nu har vi helt tappat kontakten. Om jag istället hade blivit vän med den där killen som jag tyckte var helt utom flödet kanske vi än idag hade haft kontakt? Vem vet..

Sen har jag blivit vän med såna som jag haft fördomat till också. Iallafall hälften av mina vänner jag har idag, till och med de närmaste, hade jag en gång i tiden fördomar mot. det tar lång tid att jobba bort det man tänkte en gång i tiden och jag kan fortfarande se tillbaka på vad jag tyckte och tänkte förr och vad jag tycker nu. Kanske intressant att jämföra!

De jag har fördomar till dras jag heller inte till, men det betyder inte att jag inte kan prata med dom. det finns de i min skola som jag har fördomar mot, men när vi har grupparbeten och så så pratar jag med dom och är inte anti och jag märker mer och mer hur fel jag har. Men det betyder inte att mina fördomar försvinner.. Mina fördomar är kvar samtidigt som jag skapar andra tankar och allt blir ganska krångligt.

När jag är på tävlingar och ser ett ekipage kan jag säga "lycka till" eller "hej" eller bara le även fast jag egentligen ha fördomar mot ekipaget och börjat tycka att ryttaren rider dåligt osv trotts att hon rider bra. Men jag visar inte mina fördomar och det är något jag tycker alla borde lära sig! Att inte gilla någon för att du har fördomar och tror en massa är inte något annorlunda, men när du går förbi människan, tänk inte på fördomarna, visa dom inte och säg hej. Lovar att stämningen kommer att lättas upp enormt.

Kommentarer
Postat av: mergimtare ♛

Heejsan! Vilken fin blogg du har. Skulle du vilja göra ett bloglovinbyte? ❤

2013-05-26 @ 07:26:05
URL: http://meegiii.blogg.se
Postat av: benedit ♥

håller med dig!

sv; tack så mycket! :)

2013-05-26 @ 10:39:30
URL: http://moufieeh.blogg.se/
Postat av: cassandra gigel

håller verkligen med!

2013-05-26 @ 21:08:31
URL: http://cassandras.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0