Dumle

Idag red jag lilla Dumle, han är mellan C och D ponny så väldigt liten.. Hur som hade jag föreställt mig en dryg liten ponny som springer iväg, helt plötsligt är seg, inte alls gör som man ber om.. Det är den uppfattningen jag fått av honom, men den ändrades ganska snabbt. Han är som sagt liten så lät honom gå i sitt tempo trots att jag är van att det går lite fortare.. Skärde av vägen istället så vi inte var så mycket i vägen.

Sen kortade vi tyglarna och jag kände lite på honom. Provade skänkla och märkte att han var rätt så känslig, han svarade på en gång. Han va lite stark och ville inte riktigt ställa ibörjan, men jag red bakbenen med massa halvhalter så han skulle komma fram till handen ochdet gjorde han bara efter typ 5 minuter. Han va lite ostadig till en början men lät honom vara det då han bara är 7 år och ändå inte jättevan att gå i form. Men allt eftersom blev han finare å finare och behöll formen bättre å bättre. I övergångarna och tempoväxlingarna föll han ur formen ibörjan men fortsatte bara rida bakbenen och lär honom ta tid på sig och tillslut kunde jag länga och korta + växla mellan trav och skitt hur lätt som helst och han gick kvar i en stadig och fin form.

Hur fin som helst! Om han inte varit så liten skulle jag ridit honom hela tiden. Lite frustrerande är det att rida honom eftersom det gick så bra och vi verkligen klickade men jag inser att efter dehär tre gångerna (vi rider en häst tre gånger i rad) kommer jag typ aldrig mer få rida honom då han är så liten :( Men väldigt kul att prova trots att jag var lite skeptisk ibörjan, men han visade mig ju motsatsen :)


Bild från upk:s hemsida :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0