Wilson Bogibo

har tävlat lite den senaste tiden på en häst som heter Wilson Bogibo. Han är en ridskolehäst från upk. Vi var för några veckor sen i jälla och tävlade i dressyr storhäst, div 3. (LB2 som framridning och LB3 som lagklass). Första klassen kändes sådär, där fick vi 64,**% och kom 7:a vilket var placering. Andra klassen kändes superbra, jag gjorde mitt allra bästa och bättre än sådär rider jag liksom inte så jag är supernöjd där. Dock fick jag bara 62.**% där och kom någonstans i mitten tror jag.

I söndags var vi iväg igen till Lurbo för andra omgången i lagtävlingen. Första klassen kändes dåligt. Han var rätt seg och jag kände mig inte riktigt klar med framridningen osv. Fick bara ingen bra känsla. Här fick vi 63.83% vilket resulterade i att vi kom någonstans i mitten. Andra klassen har jag väldigt delad uppfattning om. Han kändes framåt (hade sporrar denna gång) och han kändes liksom framåt utan att bli springig och kändes snygg. Men vi fick en del missar. Han bytte i ena galoppen vilket inte va meningen, var mycket ostadig stundtals osv. Vi fick 57.**% här. Trots missarna tycker jag att vi förtjäna bättre procent än det där!! SÅ dåliga var vi inte. Men men, det är ju en bedömningssport så...

Wilson och jag i Lurbo

Igår hoppade jag Wilson inför tävlingen på söndag då vi ska hoppa 70 + 80, DM tävling på upk. Började med att hoppa fram på ett kryss i trav fyra gånger där vi varannan gång skulle landa i vänster galopp å varannan gång landa i höger galopp. Vi började hoppa långt sen höjde hon allt eftersom. Att landa i rätt galopp var inga problem, han är så flexibel.. Sen hoppade vi en linje på kanske 65 cm. Vi kom in i lite för mycket fart på första hindret vilket gjorde att vi landade i mycket fart och då tog det ett tag för mig att få tillbaka honom till hinder nummer två så det blev lite vingligt och han bytte galopp emellan men vi lyckades ändå komma rätt på båda hindrena och jag hängde med utan problem. Andra gången vi kom på så höll jag in honom lite mer till första hindret (men självklart hade han fortfarande tryck), så här kom han tillbaka mellan hindrena mycket snabbare så det blev mycket jämnare. Här var hindrena kanske 75. Sista gången vi kom på skulle vi ta krysset i trav, landa i höger galopp och sen komma på linjen som nu va 85 cm (vi mätte denna gång så här gissar jag inte). Gick mycket bra! Jag var mycket nervös att hoppa honom eftersom han kan hoppa stort och samtidigt hoppar han mycket med ryggen vilket gör det ännu svårare att hänga med men vi kom rätt på ALLA hinder hela passet! Han hoppade självklart fortfarande med ryggen men det gör absolut ingenting när man kommer rätt på hindrena för då får man bara en extra härlig känsla. Tänk er att komma perfekt på ett hinder i perfekt fart på en häst som hoppar med ryggen och ni bara hänger med i en bra eftergift osv... Härligaste känslan som existerar och den känslan hade jag genom HELA passet. Så galet nöjd :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0