Konflikter

Vi hade en otroligt intressant föreläsning om konfliker på ledarskap och organisationelektionen igår. Tänkte ta upp det jag tyckte var mest intressant och jag tror ni kommer känna igen er i vissa konflikter som jag skriver om. Det var nog det som gjorde det så intressant, jag kopplade det till mig själv.

Vi kan ju börja med vad en konflikt är, även om det låter självklart så är det svårt att veta när man ska beskriva en konflikt. Prova själva att ställa er frågan "vad är en konflikt?". En konflikt är när man inte håller med varandra om någonting. Men ni måste skilja på debatt och att bara inte hålla med varandra (för såklart händer det ofta att man inte håller med varandra) och när det faktiskt bli en konflikt. (Kommer exempel på konfliker senare). En konflikt är också när man irriterar sig på varandra - men varför gör man det?

Det finns olika konfliker. Bland annat vardagskonfliker - kort och gott sånt som händer i vardagen. Det är ofta jobbigt att prata om det som konflikerna handlar om och då stör man sig på andra saker runt om. Till exempel kan du bli arg på ett ostädat rum men det i själva verket gäller något annat.

Konfliker mellan vänner - Det kan beropå missförstånd eller vara något litet som förstoras upp.

Alla konfliker går inte alltid att lösa via komunication och vissa går inte alls är lösa utan dom finns alltid där. Ibland kanske man inte ens vet vad konfliken berorpå och då blir det en massa småtjafs. Ett sätt för att förhindra vissa konfliker kan vara att man frågar istället för att påstå. Så om jag tyckte du såg arg ut imorse så ska jag inte säga "du var sur imorse" för då "hoppar jag på dig" och du blir irriterad (kan bli iallafall). Jag ska istället fråga "var du sur imorse?" för då får du chansen att förklara varför du var det eller säga att du inte var det.

Sen finns det flera typer av konfliker. Bland annat valkonfliker - vad ska jag välja? en sån konflikt för mig är om jag skulle välja sam eller natur till 1:an.

Lojalitetskonflikter - Vilken sida ska jag välja? Till exempel om man är tre kompisar och två av dom blir ovänner, vad ska den "neutrala" göra? Svårt att umgås med två samtidigt som är ovänner. Här har även jag varit, men i ett annat sammanhang som jag tyvärr inte vill skriva ut här.. Men tror denna är ganska vanlig och att många har varit med om att behöva välja.. Sjukt jobbigt!

Dom här konflikterna kan skapa stress då man inte vet vad man ska välja när an väl har valt kanske man inte vet om man gjorde rätt val. Och då ska ju inte bara välja något utan du ska även välja bort något. Jag går även idag och tänker om jag gjorde rätt eller fel med att välja sam och jag känner för det mesta att jag gjorde fel val vilket gör att jag bli frustrerad och besviken. Jag ska ju trotts allt leva med detta var i resten av mitt liv.

Rationallisera - bortförklaringar. T.ex. om man springer ut framför en bil för att hinna med bussen så både höll man på att bli påkörd och skrämde bilföraren men ändå tänker man att om jag inte hinner med bussen så kommer jag försent och missar första lektionen i skolan.

Projuktion - skylla ifrån sig på andra. Regrektion - Blir ett barn, gråter, skriker "Dumma dig..". Förträgning - "Allt är bara bra.." (kommer tyvärr inte på något exempel på dom här sista..)

Så varför är det bra att veta om dom olika konflikttyperna? Jo, det blir lättare att lösa en konflikt om man vet vad konfliken grundar sig i. Om man vet om att det är en vardagskonflikt som gör att man stör sig på massa annat om själva konfliken kan man tänka på det, eller om man vet om att man står i valet mellan att välja - alltså lojalitetskonflikt, så vet man att det inte bara är du som har det problemet och kan då säga att du hamnat i en svår situation. Allt blir liksom lättare om man vet varför det sker.

sjukt svårt att förklara men hoppas du förstod och fråga om du undrar något :) det här är absout inte alla konfliket, men det är konflikerna jag såg som mest intressanta och vanliga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0