Att ha häst

Jag läser en del hästbloggar. Vissa har sjuka hästar och önskar att hästarna blir friska så fort som möjligt så att de kan börja träna och tävla igen. Vissa rider till och med andra hästar medan sin egna häst är sjuk. Jag vill inte direkt hoppa på någon, men duger bara din häst när den är frisk? Jag själv rider Rambo typ 2-3 dagar i veckan, annars går vi promenader/longerar osv. Vi umgås helt enkelt. Självklart vill man ha en frisk häst, men varför? För att man själv ska få träna och tävla eller för att man faktiskt vill att hästen mår bra? Känns som om hästvärlden är så brutal, man är så egoistisk inom hästvärlden. Inte alla, men många. När hästen är sjuk kan man väl passa på att komma hästen närmre?

Jag försöker alltid ta hästen i första hand. Försöker läsa av vad Rambo gillar och inte gillar. Jag lyckas inte alltid å jag säger inte att jag är perfekt, men jag försöker. Han ville inte fångas i hagen dagen efter hårdträningen vilket gör att vi kanske bara "hårdtränar" i form max 10 minuter, eller kanske jobbar i form i skogen istället och ser om det är okej för honom. Jag försöker som sagt anpassa mig. Om Rambo inte gillar något ska jag absolut inte tvinga honom göra det heller. Försöker alltid sträva efter en glad och positiv häst. Å som jag skrev tidigare, jag lyckas inte alltid men jag försöker å strävar mot det! Och ju mer och försöker anpassa mig till Rambo, att han ska vara nöjd, ju lättare vet jag vad han vill och inte vill. Nu kan jag till exempel stryka hårdträning i mer än 10 minuter. Tror nämligen att det är lite för tidigt för honom att ha sån press på sig, tror inte han är redo att jobba på det sättet än. Så jag måste backa å ta det lugnt för att sen prova igen senare.

Jag var inte hos Rambo igår, men idag åkte jag dit och hälsade på honom (mår fortfarande inte bra) å då mötte han mig i hagen. Tror inte han är hästen som vill jobba i form på banan utan han är nog mer slapphästen som vill gå lite hur som och gå i skogen älskar han. Har dock inte blivit så mycket skog för oss, men ska se till att vi kommer ut mera. :)

Vet inte riktigt vart jag ville komma med detta inlägg haha. Blev lite flummigt å blandat men jaja. Och som sagt, ville inte hoppa på någon. Din häst kanske älskar att jobba på banan, vad vet jag?

Kommentarer
Postat av: Madde

Okej jag har en rätt stor känsla att detta var till 99% om mig. För vem annars skulle få en halt häst samtidigt, och få ett erbjudande att hjälpa till med en häst samtidigt som mig?
Kan ju börja med att säga som det är, när skrev jag att jag ville att han skulle bli frisk så att vi bara kan komma igång och träna o tävla? Klart jag vill ut och rida och allt annat kul Ivan och jag gör hela tiden annars. Men bara för att jag inte alltid nämner uteritterna så betyder inte det att jag bara bryr mig om mig själv?
Jag försöker göra allt jag kan just nu för att Ivan ska må bra och inte ha det tråkigt i hage/box. Vi plockar gräs för hand i stor IKEApåsar för att han fortfarande ska få äta gräs, vi promenerar honom två gånger per dag för att han ska få röra på sig, och nu är det så att veterinären sagt till oss att längre än fem minuter får han inte promeneras pga hans ben, och på dessa minutrar så har vi inte ens kommit ut från stallets omgivning.
Jag gosar och skämmer bort Ivan sammanlagt en timme om dagen, ger massage, godis, ger låånga ryckningar för att han fortfarande ska vara fräsch i kroppen. Han gnäggar när han ser mig, och alla andra i familjen, så jag tror inte riktigt att han mår så dåligt.

Sen så förstår jag inte hyr du resonerar med att rida andras hästar när ens häst är halt. Det är exakt samma sak som att rida på ridskola den dagen man inte är hos sin medryttarhäst tex. Duger inte sin medryttarhäst/foder/egen då? Även om Ivan skulle vara hel, så skulle jag tagit emot att rida Zacke, för hans ägare kan inte vara hos honom i en vecka, därför rider jag och min syster honom, inte bara för att "ånej min ponny blev halt, bäst att leta reda på en häst att rida så fort som möjligt för jag tycker ju att han är såå tråkig nu"..
Jag är hos Ivan tre gånger per dag, samtidigt så tar jag hand om Zacke en gång den dagen.

Sen så är det så att Ivan gillar att träna, och han desto mer älskar att tävla. Han älskar att stå i rampljuset när många applåderar åt honom, när folk kommer och klappar. Han blir så glad och stolt, det är på tävling som han blir som roligast att rida nästan, för det är där han älskar att vara.
Ivan tacktar när man går mot ridhuset, med öronen spetsade går han i fullfart mot ridhuset, för han älskar att arbeta i ridhuset/ridbanan. Likaså så älskar han våra flummuteritter med långa tyglar i fullgalopp upp för en backe/på en av våra galoppsträckor. Han älskar även våra skrittuteritter med långa tyglar och bara kolla på omgivningen.
Hela han är en positiv häst, och det skulle han inte vara om han var hos en människa som var egoistisk och bara tänkte på sig själv, för han trivs med hur han har det här. Och har du något mer du undrar över så kan du skriva istället för att skriva ett inlägg med något du bildat dig en egen uppfattning av :)

2014-06-24 @ 22:44:25
URL: http://madeleineanderssonn.blogg.se
Postat av: Madde

Sv; okej då förstår jag, kändes liksom som att det var skrivet mot mig då allt detta du skrev om rida andras hästar medans sin egen är sjuk är t.ex det jag gör nu ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0