Hoppning vs dressyr

Dressyr är en viktig del i ridningen då det är där man sätter alla grunder. Broms och gas, svänga, halvhalter och så vidare. Men jag personligen kan tycka att dressyr kan bli lite långtråkigt. Det gäller att hålla igång det och inte rida samma sak hela tiden så man tråkar ut sin häst och sig själv. Jag tycker även att när det känns bra så åker jag mest runt och nöjer mig så vilket givetvis är bra så hästen får känna sig nöjd, men när jag kommit till en stadig och fin form nöjer jag mig varje ridpass vilket gör att jag inte kommer vidare. Jag vet heller inte vad nästa steg är för mig i dressyren så detta gör att jag stått stilla ett tag på dressyrfronten. Visst kan jag ha bättre och sämre ridpass men jag kommer liksom inte längre än till en viss nivå..

Har bara bilder på Barichello märkte jag nu, jaja han är ju den bästa så.. :)

Hoppningen däremot är lättare att komma vidare. Man kan höja hindrena, man kan hoppa titthinder, man kan träna på galoppsprång mellan två hinder - länga och korta galoppen, man kan göra omhoppningssvängar osv. Det är även mer fart i hoppningen och det gillar jag. Det ska gå undan. Hästarna tycker oftast det är roligare att galoppera fort och gå lite wild and crazy.. Det är även sjukt härligt att få de där perfekta sprången så man flyger över hindrena och känna att man händer med och allt är 100% rätt. Det är den härligaste känslan som finns! Att få detdär perfekta dressyrpasset är också härligt, men det är inte på samma nivå.

Jag väljer helt klart hoppning. Men som sagt, dressyr är viktig och det är också roligt, men hoppningen är roligare.

Bara Barichello här också haha.. Datorn är bombad med bilder på den hästen :')

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0