Skitfin häst!!!

Idag red jag ordentligt på Rambo (med ordentligt menar jag att jag jobbar honom, när det inte är ordentligt rider jag runt med halsring eller grimma utan krav). Idag hade jag sadel och bett, en vanlig utrustning med andra ord. Eftersom han vilat några dagar nu så började jag med att longera för att se om han var jättepigg och spänd. Han var pigg men inte överpigg så då hoppade jag upp på honom. Skrittade ungefär 15 min för att rida loss honom på volt och rakt spår. Stundtals kände jag verkligen hur ryggen åkte upp :D Sen travade vi. Efter en stund var han helt i form i övergångarna skritt till trav och trav till skritt + att han var i form två hela varv i traven helt stadig. Han skulle säkert fortsatt varit i form flera varv men jag saktade av efter två varv för att sen nöja mig med traven. Vi travade cirka 10 minuter sammanlagt. Idag var han även lika fin i båda varven i traven, han brukar vara finare i vänster varv men som sagt, idag var han lika fin.

Hade tyvärr ingen fotograf idag så jag fyller ut inlägget med en gammal bild på oss

Sen skrittade vi på långa tyglar för att vila oss lite. Sen fortsatte vi med skänkelvikningarna som vi tränat lite på men det var ett tag sen nu. Gick bra undan vänster skänkel men var svårare utan höger men det gick efter ett tag. När han halvt förstod blev han fin i formen samtidigt som han gjorde skänkelvikningarna. Ställning har vi inte tränat något på så även det provade vi lite. Till vänster blev han riktigt fin efter ett tag. ställde sig samtidigt som han var i form. Till höger fick vi dick aldrig till det helt. När han halvt ställde sig men fortfarande strävade emot så slutade jag där. Det får vi jobba vidare på :) Mycket frustig häst efter ridpasset!

Hela ridpasset allt som allt tog ca 50 min så det blev ett långt och hårt pass för Rambo så imorgon blir det nog ridning i skogen. Förresten, kan passa på att säga att hela passet var i glappande tyglar förutom ibörjan i skänkelvikningarna och ställningen där jag var tvungen att hjälpa till lite extra för att tala om vad han skulle göra samtidigt som han tyckte det var jobbgt så han drog fram huvudet och gick på lite. Men så fort han förstod så slappnade både han och jag av. Blev inte direkt dragkamp, men behövde som sagt hjälpa honom lite extra. Nu dyker han inte i övergångarna trav till skritt heller som han gjorde förr. Han börjar bli riktigt fin! Ska börja med galoppen snart också och förhoppningsvis är den lika lätt att jobba med som de andra gångarterna. Sen kommer jag och Rambo garanterat vinna alla tävlingar! Ska be pappa fota och filma nån dag :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0