problemhästar

Tänkte nu skriva lite om mina tankar om ordet "problemhästar" och vad det har för inverkan på mig :) Kommentera gärna vad du tycker också! :)

Först och främst vill jag säga att ordet "problemhästar" inte existerar hos mig! När jag hör det ordet så blir jag riktigt arg. Först o främst så tror jag att de som säger att det finns problemhästar menar att problemhästar är hästar som har problem och det är hästarnas fel att dom har dom problemen, att problemen bara vuxit dit.
Exempel på problem är att den är aggressiv.



Det finns inga problemhästar, bara människor som skapar problem åt hästarna.

Det är människan som skapar problemen. Om vi har aggressiviteten som exempel så föds inte någon aggressiv, utan människan "skapar" det hästen blir när den blir stor. Med "skapar" menar jag inte att hästen kan bli vad som helst bara man tvingar den, utan jag menar att man kan få en häst som lyder en (man är ett med hästen), en som inte är aggressiv osv.. Jag menar att människan skapar problemen hos hästen. Mer om detta i ett annat inlägg senare!

Människan skapar aggressiviteten genom att te.x. slå/misshandla hästen, inte ta hand om den ordentligt och vänja hästen med människor, då det är ett flockdjur vill den vara med oss, den vill umgås. Men om vi inte visar oss för hästarna från början, visar våran bästa sida, vad ska då hästen ycka om oss?
Hästar, vad ska den då tro om oss? Hästar kan tänka precis som vi. Hästar har skälar precis som vi. 

Det finns inga problemhästar, bara människor som skapar problem åt hästarna.
Ta hand om din vän, det är en vän för livet!

Detta blev en väldigt suddig text, men kommer flera som kanske gör det lite lättare :) blev väldigt brett och "armar" som sticker ut lite här o där. Men det jag ville komma fram till är att jag inte gillar ordet "problemhästar" och för mig existerar inte det ordet, finns inget som heter så. Men ska försöka klargöra lite för er.
Om ni nu vill fortsätta läsa :O vill ni det?

/ matilda

Kommentarer
Postat av: Anna

Fin häst? :)

Är det din? :)

Är det en problemhäst?

2011-11-10 @ 19:04:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0