relationer mellan människor och djur

Hade svenska nationella i måndags där vi skulle hålla tal om relationer. Jag valde relationer mellan människor och djur. Jag tycker själv att talet blev bra så tänkte att ni skulle få läsa det :) Fick B på det ;) (lite måste man ju få skryta).


Det finns de som säger att människor inte kan ha relation till ett djur för att vi inte är av samma art. Men djur har precis som vi, själar. Vi är också djur vilket många glömmer.
Det finns de som säger att djur inte har känslor, men de har precis lika mycket känslor som oss människor.

Döm inte djuret för hur den beter sig, den kan haft svår uppväxt. T.ex. när människor mobbar eller misshandlar behöver det inte betyda att den vill vara dum. Den kan haft svår uppväxt, och då är inte lösningen att straffa människan. Det är precis likadant med hästar/marsvin, ja, vilket djur som helst, som är aggressivt. Det bästa då är inte att slå djuret, ge den straff som många gör.

När hundar skäller kan det vara för att den är osäker och om man då slår djuret kommer den bli mer osäker och då kanske till och med skälla mera.

Problemet mellan människor och djur är att människan inte försöker förstå djuren. Vi ser problemet, men vi löser det aldrig till 100 %. Vi måste lära oss hur djuren fungerar och försöka förstå varför problemet finns istället för att straffa djuret och göra problemet större. Människan måste lära sig att se lösningen och inte bara problemet.

När djur är dumma så säger vi att det är ett problemdjur, men det kan lika gärna vara människan som uppfostrat djuret fel så den tror att den ska bete sig som den gör. Djuret förstår inte vad som är rätt och vad som är fel om vi inte talar om det. Om djuret tror att den gör rätt så kommer den att fortsätta.

Jag har flera relationer till olika djur. Jag hade till exempel bra relation till min kompis häst som heter Wacce.

På bilden bakom mig ser ni mig och Wacce.




Wacce hade det väldigt svårt innan han kom till Michelle. Wacce hade flyttat mycket innan han kom dit och var väldigt osäker och vågade inte lita på människor. Han bet och sparkade mot alla som gick förbi honom i början. Jag och Michelle jobbade väldigt hårt med att han skulle få förtroende för människor och tillslut började han lita på oss.

Att jag fick vara med och se honom utvecklas så utvecklades även jag. Wacce och jag lärde oss massor tillsammans. Vi kom nära och vågade lita på varandra.

Michelle sålde Wacce och nu har vi ingen kontakt med honom längre. Jag saknar honom enormt, jag fick bra kontakt med honom och förstod vad han menade. Vi kom väldigt nära varandra vilket gör att det är väldigt svårt för mig när jag inte vet hur han har det. Jag älskar honom fortfarande och kommer alltid att göra det.


Sherdil är en film som handlar om en tjej som hette Sanna som älskade hästar. En dag så kom det krigshästar till ett stall nära där Sanna bodde. En av hästarna var så ilsken så den skulle slaktas, men Sanna ville rädda den. Så hon åkte till slakteriet och tog hästen och red där ifrån. Hon hittade ett torp där hon och hästen bodde. Tillslut hittade polisen henne vilket gjorde att Sanna och hästen var tvungna att rymma. Sannas kompis ringde några journalister som sa att hästen var Sannas och hon fick behålla honom.

Jag valde denna film för att jag tycker den visar vad relation till ett djur kan betyda. Sanna var villig att göra vad som helst för att rädda hästen från slakt.

Nu ska jag visa ett klipp från Sherdil. Det vi ska se är när Sanna tar hästen från slakteriet och rider där ifrån.

Part 5, 8.40-9.45 (klippet jag visade)

Det finns de som säger att människor inte han ha relationer till djur, men jag vet att det går. Jag vet att man kan älska djur precis som man älskar sina kompisar. Både hästar, möss, hundar, ja alla djur, är precis lika mycket värda som oss människor. Alla har känslor, alla är i grunden lika uppbyggda. Alla är djur.

Våga tro på att det går att älska djuren lika mycket som du älskar människor. Jag lovar, djuren finns där för dig om du finns där för dom. Hjälp varandra att lyckas i livet. Alla djur behöver kärlek.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0