Ålder på medryttare

jag har söker medryttarhäst några gånger nu och det är väldigt många soom har åldergräns på medryttaren. Jag undrar varje gång varför man måste vara vid en viss ålder, vissa har 16, vissa 18 och vissa 20 osv.
Vad är det för mening att söka en som är över 20 år och inte kan mycket om hästar alls, medans det kanske finns en 14 åring som är jätte duktig och också söker medryttarhäst.

Jag stör mig inte på det för att jag är 17 och alla accepterar inte att jag ska bli medryttare, det är inte att JAG inte kan bli medryttare som är problemet, problemet är att man inte är duktigare bara för att man är äldre.

Om du har en hopphäst och söker medryttare kan det finnas de som söker medryttarhäst som är 12 år och hoppar 120 felfritt och med glad häst (man rider ärligt) medans det kan finnas någon som är 30 år och som tävlar 50 cm och inte rider bra (får inte förtroende från hästen).



Jag mailade en som söker medryttare över 18 år, jag skrev att jag är 17 och frågade om det ändå skulle funka. då får jag svaret "nej, du måste vara 18 år vi har många hästar och man ska kunna hantera dom."
Hur kan hon ha en blekaste aning om att jag inte kan "hantera" en häst?? Jag gillar inte ens ordet "hantera". Hantera för mig är att JAG ska bestäma över hästen och att den inte ska få ha någon talan. Men så vill jag inte ha det. Jag vill lyssna på hästen och få denns åsikter. Aa, men det har inget med saken o göra, men asså hur kan hon säga att bara för att jag är under 18 kan jag inte "hantera" en häst?

Och så var det ansvaret som många skriver om i annonserna. "Du ska vara över 18 då jag vill att du ska vara självständig och kunna ta ansvar."
Ännu en gång, bara för att jag är under 18 så kan jag inte ta ansvar? Om man verkligen älskar hästar så tar man dom i första hand och tar ansvar. Sen finns det absolut människor som inte kan "hantera" hästar eller ta ansvar, men det betyder inte att den männsika alltid är under 18.. det finns 20 åringar som är oseriösa och inte kan "hantera" en häst.

Jag tycker att åldern inte alls spelar roll inom ridningen. Varför inte skriva "jag vill att du ska ha 5 års hästvan." eller något sånt istället för ålder?
Sen kan man komma och provrida och fixa i stallet och allt vad man gör och då ser ju ägaren om man tar ansvar och allt dedär.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0