Det bästa med Barichello

Jag fick frågan för ett tag sen vad det bästa med Barichello är och tror inte jag svarade ordentligen på frågan någon gång så tänkte göra det nu.

Det bästa med Barichello är att han verkligen visar vad han vill. Om han springer mot hindret utan att man har kontroll så vill han inte hoppa, om han vägrar gå framåt under ett dressyrpass så vill han inte jobba, om han suger tag i hindrena och hoppar med spetsade öron så vill han hoppa, om han är framåt och är samarbetsvillig under ett dressyrpass så vill han jobba.. Det låter kanske självklart, men alla djur visar inte så tydligt vad dom vill. Vi har hästar i stallet som hoppar när dom inte vill eller jobbar bra fast dom inte är på humör, men sådan är inte Barichello och det är en bra egenskap tycker jag! Då gäller det att få honom på bra humör och vilja göra det iallafall eller så får man ändra planen. Kanske lite svårt när man rider på ridskola att helt plötsligt göra något annat, men om det är dressyr kanske man kan "leka" lite mera istället för att jobba formen. På Barichello skulle det var att korta maaaassor och sen bara läääänga ut och flyga fram! <3 Eller bara helt enkelt låta honom lulla runt utan några krav alls. Han är även sån när det gäller att gosa. Det var efter ett underbart pass som jag var sååå lycklig och kramade och pussade honom massor. ibörjan tyckte han det var mysigt och accepterade det, men efter ett tag blev han riktigt trött på mig. Drog bak öronen och sparkade, inte mot mig, men han stog upp benen för att varna, då slutade jag! 



Han försöker alltid! Även fast han inte tror att han kan så provar han. Som när vi åkte till Lurbo, han gick rakt in i transporten även fast han inte åkt bort på fleeera år, vi kom över 5 helt nya hinder som varken han eller jag sett förr. Jag var inte direkt en bra ryttare just den dagen då jag var sjukt nervös då det var min första hoppning borta och pay and jumpen 3 dagar innan Lurbotävlingen gick sjukt dåligt så mitt självförtroende var sämst den dagen. Men det kändes som om Barichello sa "håll i dig så sköter jag detta". Han fixade det gallant! 5 hinder, det är sjukt mycket bättre än vad jag kunnat tänka mig! Och även fast han själv har dåligt självförtroende när det gäller hoppningen så försökte han fixa det när han kände att jag inte var på topp! Det är helt underbart när han vågar ta ett sånt stort steg!



Utvecklingen Barichello har gjort! Jag har skrivit om den förr så tänkte inte ta upp så mycket här, men kort och gott - hur han gått från att vägra på en bom till att hoppa med i princip alla ryttare oavsett nivå. Hur vi flög över 1 meter i sommras, inte felfritt, men att vi kom över! Helt galet!

Åh så trött han var efter denna dag, först felfritt i 80 och sen detta. Snutten! <3

Så sammanfattningsvis, det bästa med Barichello är att han är så öppen och visar vad han vill, att han alltid försöker och hans utvecklig han gjort. Sen är det såklart all den glädje och kärlek som han sprider!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0