betyg

Allt handlar om betyg. När man var liten var man i skolan för att lära sig saker, nu är man i skolan för att få bra betyg. Man kompletterar och man får feedback för att få så bra betyg som möjligt, man gör det inte för att lära sig. Det är jätte dåligt tycker jag.

Sen att vissa har lätt för sig i skolan och viss svårt kan man ju inte rå för, men det känns tungt för den som har det svårt. Det vet jag eftersom jag inte har det så jätte lätt i skolan. Jag har inte det super svårt, men inte lätt heller.

Jag har inte kämpat så jätte mycket i skolan under 1:an och jag fick ganska kassa betyg. nu tänker jag "jag ska kämpa bättre nästa termin så jag får bra betyg" istället för "nu ska jag kämpa bättre nästa termin för att lära mig mer".

Visst är betygen viktiga, det är ju framtiden. Men det har ändå blivit en så stor sak. Om man inte får bra betyg blir man ledsen och får dåligt samvete.

Betygspapper

Sen lär det bli ganska stor press på lärarna. Vissa hanterar det bättre än andra.
Jag har en lärare som går runt och verkligen stressar ihjäl sig! När man vill prata med honom får man gå efter honom och typ jaga honom för han har inte tid att stå stilla. Jag säger inte att han är dålig lärare och jag menar inte att det är hans fel, absolut inte. Han är en av mina favoritlärare och jag har lärt mig massor av honom, men det är fel att lärarna ska bli så påverkade.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med denna text, men jag vill förmodligen lyfta fram att betygen påverkar dig och din omgivning något enormt, även fast du inte tror det.
Om dina lärare springer runt som yra höns, pressa dom inte, dom tar sitt jobb på allvar. För om dom verkligen blir påverkade bryr dom sig ju! Om dom är jätte lugna och inte gör något/hjälper eleverna så är dom bara där för att få pengar, inte hjälpa dig!

Blablabla... Konstig text :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0