provridningar

Provridningar kan vara skrämmande och krävande för vissa, men se det som en rolig sak. Jag älskar att åka och provrida hästar. Man träffar nya människor, alla tänker olika och det är väldigt intressant att se hur dom tycker och tänker. Sen att träffa olika hästar. Alla är olika där också, och det är kul att se hur den hästen är. Vissa passar man inte alls med, och visa klickar man på en gång med.

Jag och wilson (inget med texten att göra)

När jag provrider brukar jag såklart skritta fram på långa tyglar. göra lite volter och så för att se hur bra hästen svarar på vikthjälperna. Vissa reagerar inte alls och vissa svänger på en gång.
Sen tar jag tyglarna, lite i taget. jag har ju ingen aning om hästen är känslig eller inte, då vill jag inte korta tyglarna så hästen känner obehag.

Sen känner jag lite på hästen i skitten på korta tyglar också. Ställer, böjer, svänger och gör lite skänkelvikningar m.m. (beror såklart på hur gamal hästen är och vad den kan).

Samma i trav och galopp. Känner lite på den. Provar länga och korta och ser hur bra den lyssnar, om den är känslig eller inte och så vidare.

Sen skritt på långa tyglar. Kanske pratar lite med ägaren och så kanske man fortsätter rida. Beror som sagt hur mycket hästen orkar, vad den kan osv.

Jaa, det var väl det. Hoppas du fick svar på din fråga, och om inte så får du kommentera igen :)

Kommentarer
Postat av: Louise

Hej, har en trevlig lördag kväll :)!

2012-05-19 @ 21:08:44
URL: http://laakinoiise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0