Dålig på att förklara

Jag är riktigt riktigt dålig på att förklara.
T.ex. på mattelektionen idag så frågade min lärare mig om ett tal (på tavlan så kan inte direkt sitta o tänka hur jag ska svara heller, jag inte ingen snabbtänkare) och jag skulle försöka förklara (jag kunde svaret). Jag försökte i olika led och jag försökte o försökte. Min lärare stod där och såg ut som ett frågetecken. Tillslut gav jag upp och sa bara svaret. Min lärare nöjde sig iallafall som tur var, hon förstod väl att jag inte kunde förklara.. haha. den biten fick hon ta ;)

Det är faktiskt jobbigt att vara dålig på att förklara saker, det är ändå ganska viktigt inte minst i matten. Om man bara säger/skriver svaret får man inte alls så mycket poäng som man skulle få om man förklarade.
i svenskan behöver man förklara och utvärdera.. Man behöver nog kunna förklara i alla ämnen.

Jag får väl helt enkelt träna på att förklara saker!

Sen att jag tänker långsamt är väl inte heller någon bra egenskap. På muntliga mattenationella så vad min partner jätte snabb på att börja diskutera direkt efter frågan och jag har absolut inget problem med att diskutera, men man vill ju gärna komma med bra svar när det är nationella så det var helt tyst efter att hon försökt starta diskussionen.
Både min partner och min lärare satt o tittade på mig och jag sa gång på gång "jag tänker", haha ganska jobbigt faktiskt.
Men när jag tänkt klart blev det iallafall en diskussion :) Liiiite stressande var det dock! haha

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0