Möta sina problem eller undvika dom

Idag på ridlektionen skulle vi rida övergångar och jag har väldigt svårt för att få till dom bra. Min ridlärare vet om att jag har svårt för det och sa att när jag göra en övergång krymper jag ihop och sitter helt stilla för att jag vet att hästen kommer dra upp huvudet och bli flack. Jag gör så för att undvika problemet och "inte se det", försöker komma undan det + att jag inte vill riskera att huvudet åker upp och hästen kommer ur form, då känns det bättre att inte inverka och "störa" hästen. Min ridlärare sa att jag inte ska undvika problemen utan ta tag i dom och försöka lösa dom. Istället för att krympa ihop och vara rädd för att störa hästen ska jag sträcka på mig, rida in i problemet och på så sätt lösa dom. Hon nämde även att jag gör samma sak i hoppningen. Om jag kommer fel på hindret så backar jag och jag håller verkligen med henne till 100%!

Jag gör inte det bara i ridningen utan även annars också. Så fort jag stöter på en problem, vi säger att jag pratar med någon på facebook och vi börjar bråka, så slutar jag svara istället för att lösa bråket och bli kvitt det. Eller när jag förlorade Wacce (en häst jag var medryttare på för 2,5 år sen) så gick jag runt och mådde jätte dåligt jätte länge (kan fortfarande må dåligt över att han är borta) istället för att ta tag i det och inse att han är borta och att jag aldrig kommer få tillbaka honom. Att gå runt och må dåligt av att han är borta hjälper inte.. Finns massa andra exempel men jaa, jag tror ni fattar vad jag menar.

Med tanke på att jag sällan löser mina problem händer det att dom hänger med mig en bra stund. Svårt med övergångarna har jag alltid haft, men de kanske skulle varit lättare nu om jag hade försökt lära mig hur jag ska göra istället för att strunta och undvika det. Såklart är inte övergångarna allt.. det är ett väldigt litet problem jag har men hoppas ni förstår pricipen. Sen vill jag säga att jag inte vill få ut att jag har massa problem med texten för det har jag inte, utan det jag vill få fram är att man ska ta tag i problemen och inte strunta i dom.

Sen hur man löser ett problem är från problem till problem såklart, men jag kan tycka att det är otroligt svårt att hitta en lösning på problemet. Kanske att de också bidrar till att jag inte löser dom...

Kommentarer
Postat av: anna

Det känns så mycket bättre om man tar tag i sina problem på en gång! Gör man det så tror att man även växer som människa :) Sen kan man med gott samvete släppa vad det nu än gäller.

Sv; Tack, vad gulligt! :)

2013-08-13 @ 22:11:41
URL: http://annaemilie.blogg.se
Postat av: tina

Nehe okej, de ligger på Gotland iallafall :)

2013-08-13 @ 22:38:34
URL: http://tinaolofzoon.blogg.se
Postat av: Linn ♡

allt bra idag? :)

2013-08-13 @ 22:43:00
URL: http://jonssonl.blogg.se
Postat av: Caroline Tano

Ush jag kan verkligen ingenting om hästar och ridning känner jag :O
Svar: Tack så mycket! kram

2013-08-13 @ 22:44:15
URL: http://carolinetano.blogg.se/
Postat av: Malin

bra inlägg!! :)

-åh tack du :D

2013-08-14 @ 00:04:54
URL: http://malintorstensson.blogg.se
Postat av: bookofems.blogg.se

sV: okej, gud så roligt. Är lit smått avis! :D

2013-08-14 @ 08:15:24
URL: http://bookofems.blogg.se/
Postat av: anna

sv; Absolut! Och hur svårt det än kan känna att ta tag i det, så är det alltid värt! Man slipper grubblet och nojjandet över dessa.

Det här är inget som är skrivet i sten men för det första får man nog erkänna att man står inför ett problem.
Sen att helt enkelt hitta självdisciplinen och kanske också modet att också kunna skita i vad andra tycker. Att vara beredd på att misslyckas en eller ett par gånger innan man får bukt med vad det än är, är väl kanske också viktigt att ha i bakhuvudet.

Jag tror att det i grund och botten handlar om vad man själv vill innerst inne. Vill man verkligen ta tag i det eller kan man tänka sig att ignorera det och bara köra på som vanligt trots att det inte är bra?
Jag tror i alla fall att man i det långa loppet vinner på att ta tag i vad som tynger en direkt! :)

2013-08-14 @ 13:10:07
URL: http://annaemilie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0