dressyrpass på Aramis

Idag red jag Aramis - dressyr. Började helt okej, men kände att detta pass inte skulle gå jätte bra (jag känner alltid när jag skrittar fram/kortat tyglarna hur passet ska gå). Vi började med att göra 10 m volter i båda varven i skritt och trav, gick faktiskt bra. I början var han springig och spänd men blev fin efter ett tag. Sen skritt långa tyglar.

Sen gick vi in på volterna men vi red som två små fyrkantspår så att säga. Började i skritt och det gick bra, han var mjuk och fin. Sen trav, det började bra men efter ett tag började det krångla för mig och Aramis, jag tror det kan vara för att han tyckte det var jobbigt. Han drog sig utåt och lyssnade inte alls på mina ytterhjälper hur tydlig jag än va. Började mjukt med att bara krama i yttertygeln och trycka lite lite med yttersidan precis som jag gjorde i skritten, men han lyssnade inte så var tydligare men det funkade inte heller så jag petade med spöt men funkade fortfrande inte.. Såhär var det i båda varven. Sen skritt långa tyglar.

Sen körde vi galopp (om jag hade ridit själv skulle jag inte redan övergått till galopp utan kanske mer gått tillbaka till skritten för att känna att det sitter innan vi höjer gångart). Med tanke på hur det gick i traven så kan ni kanske tänka er galoppen.. Vi fick finfina fattningar (sjukt nöjd med dom faktiskt), men han lyssnade inte alls på ytter och var påväg över till andra fyrkanten flera gånger.. Jag blev arg och tog i med ytterskänkel (missförstå inte), men då sprang han bara satans fort och fortsatte dra sig utåt. Även detta i båda varv.


Aramis :) Bild av pappa

Sen avslutade vi i trav och då hade jag en halft avslappnad, ganska springig häst.. Inte alls nöjd med reslutatet! Han var väldigt svettig efter passet så tror han tyckte det var jobbigt (Aramis springer ganska mycket på flera lektioner så det var inte det som gjorde honom svettig. Nu säger jag inte att han stressar runt, men han är snabb i benen.. Skulle behöva vila lite på steget).

Denna övning passade oss inte alls. Antingen var jag väldigt dålig på att rida övningen eller så var det yttersidan som han har svårt med att lyssna på (har märkt att han inte vill ta ytter förr så det är väl det). Men då finns det något att jobba med där iallafall. :)

Jag har ett problem med att rida Aramis och det är att det antingen går jätte bra eller jätte dåligt.. Detta kan bli ett problem då vi kanske ska rida lag tillsammans och då vill man ju gärna kunna rida hästen bra i princip varje pass. Men jag har inte ridit Aramis så mycket heller så det kan ju vara det, känner honom inte så bra. Men förhoppningsvis lär jag mig.

Något jag måste jobba med är att få bra pass de dagar jag känner att det inte alls kommer gå bra. Kunna känna vad som är fel och förhindra att det går ut över passet. Alltså om jag känner att passet kommer gå dåligt för att min häst eller jag är sega och trötta så måste jag tänka på hur jag ska göra för att vi inte ska vara trötta och på så sätt förhindra att det stör passet. Men ska inte gå in mer på detta för inlägget är redan alldeles för långt ;)

Som vanligt - fråga om du undrar något :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0