Dressyrpasset igår på Aramis

Igår dressyrade jag på Aramis. När vi skrittade fram dom så var han sjukt pigg och böjade trava flera gånger och ville inte alls skritta lugnt. Sen började med att rida fram själva - volter, flytta i sidled och flytta baken m.m. Huvudjobbet var att lägga ner honom och få honom lång och låg då han gärna går med mulen mellan frambenen :P Gick riktigt bra, han hade lite svårt att ta tag i bettet ibörjan och tryckte ihop sig, men efter ett tag tog han tag i bettet och sökte stöd. Han var ganska springit ibörjan, men efter många halvhalter gick han mycket lugnare, men hade endå massa energi kvar. Jag tänkte mycket på bakbenen och att inte bromsa honom utan låta honom gå på och göra lugna halvhalter. Detta i både skitt, trav och galopp.

Sen skrittade vi på långa tyglar. Sen gick vi in på volterna och jag fortsatte att tänka på att han skulle länga ut halsen, super fin häst som tog tag i bettet på en gång när jag kortat tyglarna! Vi la även upp stygbyglarna över halsen så vi red utan - skönt. Vi skrittade, travade och galopperade på volterna innan vi började att flytta hästarna.


Aramis - bild från upk:s hemsida

Vi skulle först flytta bakdelen inåt vilket inte alls gick.. Jag petade med spöt lite på bakdelen för å visa vad jag ville, men han fattade inte. Sen skulle vi flytta den inåt och det var ganska lätt ändå. sen utåt igen och det gick inte. Han var så himla trött vid det här taget, lilla gubben. :') Han galopperade, stannade, studasde och gjorde verkligen allt i protest, då lät jag honom slippa undan, men endast för att han var så trött!

Vi gick kvar på volterna men nu gjorde vi skänkelvikning en fjärdedelsvolt i trav och efter det galopp en fjärdedel. Där emellan tänkte jag mycket på att han ännu en gång skulle länga ut och bli lång och låg då jag kortade upp honom i skänkelvikningen. Förutom att jag inte alltid fick galopp där det skulle vara det (nu var hästen så gott som död) så gick det jätte bra :)

När vi skrittade av så gick han lååångsamt framåt. Haha, snutten. :D Svettig och törstig häst efter passet, tror han behövde detta pass!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0