Människan mot resten av världen?

Något jag alltid undrat över - varför tror inte människan att vi är djur? Varför tror vi att det är människan mot alla andra varelser? tänk bara inom filmvärlden, varför kan alla olika djur prata med varandra men inte människan? Om vi hade varit hundar - skulle alla djur förutom hundarna kunna prata med varandra?

Vi är precis som dom, varför ska vi dominera? Varför ska vi fånga in djur och ha dom på zoo för att titta på dom? Varför ska vi köra bil? varför ska vi förstöra skogar där djuren bor? jag äter kött.. men djur äter djur.. de är liksom naturligt. jag sitter vid datorn och kör bil för det är så världen ser ut.. något som jag inte kan ändra på!

Varför är det alltid snack om dominans och ledarskap? jag och elvira var ute med hundarna och Nemo tog tag i kopplet och drog och då sa elvira "får han göra så? det betyder att han är ledaren". varför ska inte djuret få bestämma något? Jag skulle inte vilja ha ett förhållande med Nemo där jag tvingar honom gå vid min sida, jag vill inte tvinga honom att göra saker för att jag vill bestämma. Jag vill inte att han inte ska våga ta plats och bestämma något. Varför skulle någon vilja ha det så? Är det för att människan äntligen hittat någon att bestämma över? Det är som att vi har ett förhållande och en av oss trycker ner den andra och bestämmer allt, jag tror inte den andra parten mår så bra.

Jag menar, om jag är ute och rider så vet jag bäst om det är bra eller inte att gå ut på vägen medan hästen känner av bättre om det kommer ett vildsvin än vad jag vet. Jag drar i kopplet när jag är ute med Nemo och träffar andra hundar för jag vet att det är bäst att inte gå fram till vem som helst, om han får göra det och sen gör det när han går lös kan han gå fram till agggressiva hundar. Men om jag ser att Nemo vill gå lös för att springa eller så så släpper jag honom, om det passar vill säga. jag har honom i koppel vid vägar för han vet inte att de inte är bra att springa ut på vägen..

Jag tänker på Nemo som en individ men tänk om han hade hamnat hos en människa som ser honom bara som en hund, då skulle han inte vara lika lycklig och tyvärr finns det för många såna. Om han inte lyder kan människan bara slå honom.. lätt lösning som funkar med snabbt reslutat. Dock en ledsen hund..

I det här världen är jag glad att jag är männsika för jag skulle jag vara rädd att vara något annat. Liksom, tänk om människorna får tag på mig?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0