Lukas

Igår var jag hos Lukas. Är bara där typ två gånger i månaden eftersom jag har så mycket tävlingar på helgerna nu och det är typ 3 km från bussen och orkar inte gå och pappa kan bara skjutsa på helgerna.. Hoppas på körkort nästa år så jag kan ta bilen = mera Lukas. Hur som så är han fortfarande svår att fånga i hagen men jag har upptäckt att om man följer efter honom (går efter honom) så stannar han efter ett tag. Om man då smackar på honom och "schasar" iväg honom så tar han själv kontakt efter ett tag, stannar och tittar på en (läs senare i texten varför). Då är det jättelätt att gå fram till honom och fånga honom. Men igår kom det en unge och "hjälpte" mig fånga honom genom att locka på honom och sen "slänga" sig på honom.. Lukas blev otroligt frustrerad och var sur hela tiden..

Jag hade tänkt longera honom men det var så hårt på banan så blev lite småtricks och pytte-longering. Sen gick vi en minipromenad till en stubbe där han fick gå upp på den. Han går upp om jag hjälper honom - sätter ena hans hov på stubben, då går han upp med andra också men inte annars. Men å andra sidan har han bara gjort trickset en gång innan så det är klart han inte riktigt fattar vad han ska göra.

Lukas är en häst som har otroligt svårt för att släppa in nya människor. Jag märker att när man gör något han gillar och verkligen uppskattar en visar han det några sekunder innan han kommer på att han faktiskt inte gillar en och då börjar han tjura.. Riktigt drygt och man blir så frustrerad.. men ändå rätt kul, verkligen något att jobba på och han har ju en sån stark personlighet. Tyvärr är jag inte där så mycket så kommer ha svårt att få honom acceptera mig.

När jag stod å borstade honom brukar han vända på sig å tjura och då brukar jag locka på honom genom att sätta mig på huk och vissla på honom och be honom vända på sig. Men igår sket jag i honom och fortsätte borsta utan att ta kontakt med honom och då tog han kontakt med mig och jag tog emot kontakten med ett glatt "heej" och en klapp och sen fortsatte jag borsta. Tror att man inte får vara för på och låta honom söka kontakten själv. Han behöver tid att tänka. Väldigt go häst som jag inte ska smöra mig in till, han bestämmer när det är okej att acceptera mig och då säger han det :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0