Respekt

Det är många som pratar om respekt och det är jätteviktigt att bli respekterad av både människor och djur. Detta inlägg kommer ta upp lite om vad respekt är, skillnad på respekt och dominans och hur man får respekt (detta då i hästsammanhang).

Först och främst måste vi klara ut begreppet respekt för att sen kunna gå vidare. Är respekt när hästen gör allt jag ber om om, inte tar egna intiativ och jag behöver inte lyssna på den eller är respekt när hästen och jag lyssnar på varandra och kompromissar? Detta är mycket enkelt i teorin men kanske inte lika lätt i praktiken. Att respektera hästen betyder att du lyssnar på den, på samma sätt som att hästen respekterar dig genom att lysna på dig. Hästen kan visa repekt på många sätt precis som vi människor. Det kan handla om att hästen inte går över dig och tar platsen du står på, men då måste vi tänka på att vi inte ska ta hästens plats på samma sätt. Om du en dag kommer till stallet och planerat att rida men märker att hästen är trött eller inte på humör gäller det att lyssna och respektera hästen genom att kanske rida ut eller bara mysa den dagen och rida dagen efter istället. Eller som med Rambo, han är ganska bökig i munnen med bett så rider med det ibland och det respekterar Rambo men då gäller det att jag lyssnar på att han inte riktigt gillar det så då rider jag med repgrimman ibland + att jag köpt indianhackamore så han inte alltid behöver ha bett i munnen vid ridning för ridning ska inte vara något obehagligt för honom.

Jag och Rambo, inget med texten att göra

Skillnade på respekt och dominans då. Synonymer.se hade jättebra förklaringar till de orden. Under respekt står det omtake, uppskattning, hänsyn och till ordet dominans stod det övertag och övermakt. Alltså, om bara ena parten respekterar så kan det bli så att den andra dominerar. Om ni har en alldeles för snäll som inte säger åt er när ni dominerar för mycekt utan att den respekterar att ni bestämmer ALLT så dominerar ryttaren. Eller tvärtom, om ryttaren är för snäll och låter hästen bestämma allt och börjar dominera kan det bli farligt. Den som dominerar tror inte jag ser den andra parten som något värdefullt så om hästen dominerar kan den börja sparka och bitas, då respekterar den inte ryttaren.

Så det är lika viktigt att båda partena respekterar varandra och att man möts på mitten. Om man har en häst som har svårt att respektera en får man väcka den och säga till när den gör fel och att den inte får bitas eller sparkas eller vad den nu gör, men samtidigt måste man fortfarande respektera hästen, annars kommer den inte vilja respektera er. Man vet ju själv att man inte vill respektera en människa som inte ger respekt tillbaka. Man måste förtjäna att bli respekterad. Det är alltså en väldigt svår balansgång där som man måste försöka väga upp.

Hoppas detta inlägg gav er något och kommentera om ni vill att jag skriver något mer inlägg om respekt om ni tycker jag missat något eller vill ha en tydligare förklaring. Kommentera om du har något önskeinlägg och dina åsikter på inlägget också :)

Kommentarer
Postat av: Josefine ♔

Åh gud vad fin blogg du har!! Kan det vara så att du också har travare eller ser jag sååå fel?! :D

Sv: Hihi han tackar nog så hjärtligt! ;)

2014-04-09 @ 21:54:00
URL: http://jlandgrens.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0