Trickträning och markträning

Trickträning och markträning är något jag själv är väldigt ny på att göra själv, men har läst bloggar där de marktränar. Det är bra för att få upp bandet mellan häst och människa då man måste läsa av hästen och hitta olika sätt att lära in tricket. Funkar det inte får man utvärdera varför det inte funkade och prova något annat sätt. Jag utgår inte efter någon bok eller så utan jag kör mitt egna lilla race när det gäller mark- och tricksträning. Jag tycker att så länge både häst och människa har kul spelar det ingen roll om man bara busar runt eller får ut något av det (till exempel lär ett trick). Hellre att man bara busar runt och hästen inte lär ett trick än att man tricktränar och hästen inte tycker det är kul. Sen brukar jag variera bus och trickträning för att hästen ska få variation och samtidigt blir lek och bus beröm för trickträningen (detta gör jag med min hund också, varierar tricks och bus alltså).

Trick man kan lära sin häst är allt från spansk skritt till buga till pussa. Spelar ingen roll hur stort tricket är även fast det är coolare att hästen kan stegra än pussas så spelar det ingen roll. Det som spelar roll är tiden ni lägger tillsammans på att lära tricket och hur ni lär er det. Hur ni löser problem tillsammans, helt enkelt att ni umgås och gör saker tillsammans. Det stärker erat band och ni kommer närmre varandra. Umgås, umgås, umgås! Det är a och o om man vill lära känna sin fyrbenta vän.

Vad man kan göra från marken är helt blandat. Jag brukar variera träningen så mycket som möjligt så det inte blir tråkigt och hästen inte uppskattar träningen. Till exempel kan man tömköra, longera, löshoppa/hoppa i longerlina, gå promenader, busa som sagt (med busa menar jag att man springer runt, triggar igång hästen lite helt utan krav), träna med presenning och så vidare, och så vidare. Finns massa att göra från marken.

Första dagen jag var hos Rambo var jag förkyld och hostade ganska mycket. Han blev rädd när jag hostade och han var spänd ibörjan när vi tömkörde för att han tyckte det var läskigt att vi var bakom honom. Detta har jag tränar en del på. Dels genom att få hans tillit för när han litar på mig kommer han känna sig trygg hos mig, sen har jag även miljötränat en del, detta bygger också upp hans tillit. Har tränat med presenning, slangar, jackor och allt möjligt på honom. Att skaka det så det låter, att lägga det på honom, att gå över presenning och slagar osv. Detta gör honom trygg och säker och jag upplever i alla fall att han är mindre rädd nu för tiden, faktiskt sällan han blir rädd för saker. Såklart blir han fortfarande spänd i vissa miljöer men vi tränar och tränar, allt handlar om tillit och när han litar på mig till 100% kommer han söka skydd hos mig. Hästar är trots allt flockdjur.

Här drog jag presenningen mellan fram- och bakbenen och under magen utan att han rörde en hov och ändå var han helt fri att göra vad han ville

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0