Dagens Rambo

Idag red jag Rambo "ordentligt", det var längesen. Brukar mest lulla runt ifall jag sitter på honom, men för det mesta brukar jag jobba från marken. Hur som, red med sadel och tvådelat bett. Vet inte om jag nämnt det här förutom men jag försöker att ha bett på Rambo så lite som möjligt. Ibland blir det 2 gånger i veckan och ibland 1 gång varannan vecka. Jag försöker dock ha det max 2 dagar i veckan, helst 1. I alla fall var det 10 dagar sen han hade bett sist så det fick bli det idag.

Började med att skritta fram självklart. Medan vi skrittade fram hade jag två spön/pekpinnar/whateveryoucallit i varsin hand. Jag försöker lära honom att när jag duttar med spö på vänster bog ska han svänga höger och tvärtom. Detta var första riktiga träning med det uppsuttet, innan har jag tränat det från marken typ 3 gånger. Efter ca 5 min av framskrittningen gick det ganska bra så då slängde jag bort ett spö och red med ett. Det var första gången jag red med spö på honom när jag red ordentligt men han reagerade inte alls på det, va collugn. Nu jobbade vi i form i skritten och stundtals i form i traven i vänster varv, höger är svårare. Sen avskrittade vi och då fortsatte jag träningen med att flytta när jag dutar med spö på bogen. Nu var han sjukt trött i huvudet så han kunde inte stanna på komando (han brukar va rätt bra på det) å inte svänga å ingenting haha. Avslutade det då. Red allt som allt ca 35 min.

Mycket nöjd med träningen. Tror Rambo kommer lära sig detta jättefort. Han verkade glad när jag hoppade upp på honom idag också, som om han hade längtat efter att bli riden på. Han va framåt och positiv. I skritten blev han mycket stadig i formen efter bara ett litet tag. Tanken med att kunna svänga med spö på bogen är att jag senare ska kunna rida helt löst. det är mitt långsiktiga mål, sen vet jag inte om jag har tillräckligt med tid att lära honom detta då han kanske ska tillbaka till sin ägare men förhoppningsvis stannar han.

Här är en bild från förra veckan tror jag när jag försökte få honom att svänga lös. Dock hade jag bara tränat med det från marken då och det kändes tidigt att tro att han kunde det, dock tänker jag att jag iaf kunde prova då. Men ska självkalrt träna med annan utrustning först och sen prova utan igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0